Trudnoća

Pilates - idealna rekreacija u trudnoći

Od trenutka začeća fetus se kreće. Namešta se u mekanoj i prijatnoj ušuškanosti majčine materice. Zato je za svaku zdravu trudnoću poželjno da se žena kreće, jer se kretanjem bebi omogućuje normlan i zdrav razvoj. Naravno, samo ukoliko nema nikakvih problema pa je lekar-akušer preporučio mirovanje. U svim drugim slučajevima dovoljno je povesti računa da izabrana fizička aktivnosti ne bude kontraindikovana ili preterano intenzivna jer bi plod ostao bez kiseonika ili potrebnih hranljivih materija. Zato je vrlo važno da profesionalac koji radi sa trudnicom bude stručan i iskusan. 
Ovim rečima, dr sc. Tamara Ratković, profesor kineziologije sporta, menadžer aerobik i fitnes kluba „Star“ i pilates kluba „Star“ u Beogradu, objašnjava koliko je fizička aktivnost poželjna za trudnice i pravilan razvoj bebe. Naša sagovornica kaže da su žene u Srbiji moderne i prate svetske trendove čak i kada je reč o rekraciji u trudnoći. Naglašava, međutim, da je vrlo važna odgovornost trenera koji rade sa njima, pa pri njihovom izboru treba biti obazriv  te zahtevati i više od trenda. Zahvaljujući višegodišnjem iskustvu i naučnom radu, naša sagovornica budućim mamama savetuje pilates kao gotovo idealnu fizičku aktivnost: 
-  Vrlo je delotvoran, naročito u jačanju i stabilizovanju samog kora koji je važan jer se tu beba razvija i hrani. Efikasan je i protiv bolova u leđima, jer kako beba raste, oni postaju sve veći problem trudnici. Uz to, jača balansa koji se kroz trudnoću menja pa može biti uzrok pada ili drugih oblika povređivanja a pomaže i kod grčeva s kojim se gotovo svaka druga trudnica susreće. Ipak, koliko god pilates imao pozitivnih aspekata, u slučaju nedovoljno edukovanih i neiskusnih instruktora lako može postati kontraproduktivan s velikim posledicama. Zato se ne sme zaboraviti da je trudnoća neko drugo stanje za svaku porodilju i da nijedna trudnoća nije ista!
Ukoliko je žena i pre trudnoće vežbala i bila aktivna, uz saglasnost svoga lekara može nesmetano i da nastavi, objašnjava naša sagovornica. 
- Pilates je zaista idealan - kaže Ratkovićeva. - Ukoliko se trudnica nikada nije bavila fizičkom aktivnošću, šetnja i boravak u prirodi biće dovoljni. Kako trudnoću nazivamo drugim stanjem, nema potrebe da se u tom periodu trudnica napreže i vodi računa o fit izgledu. Treba da pazi da telo ostane funkcionlano i bude ugodno i sigurno utočište za bebu.  Dva do tri puta nedeljno sasvim je dovoljno za većinu  zaposlenih žena. Stanje trudnice se svaki dan menja, pa i treninzi treba da se prilagođavaju tome. Ukoliko je to prva trudnoća, a buduća mama nije ranije vežbala, savetujem da sačeka 12-13 nedelja pa potom otpočne uz saglasnost svog ginekologa. Uvek je najbolji individualan pristup treniranju, jer je tada sve podređeno mami i bebi i  svakodnevnim promenama kroz koje mama prolazi. Da svi budu bezbedni i zadovoljni.
Na pitanje da li je pilates dobar samo za određenu grupu mišića ili za fizičku formu celog tela, doktorka Ratković odgovara:
- Telo jedino možemo posmatrati kao celinu, a ne samo kroz njegove pojedninačne delove. Tako treba da bude pri svakom funkcionalnom treningu, pa i u pilatesu. Delujemo i radimo na celom telu u zavisnosti od postavljenih prioriteta i ciljeva.
Tokom pilatesa, kao i pri svakoj drugoj rekreaciji, za trudnice, kako kaže naša sagovornica, postoje ograničavajuće okolnosti.
- U obzir se mora uzeti sve: od umora, preko promene hormonalnog statusa do anemije ili trudničkog dijabetesa - objašnjava dr Ratković. - Dakle vežbe se prilagođavaju stanjima trudnica, a neke se mogu i modifikovati. Treba imati na umu i da su neka od ovih stanja prolazna, dok druga treba kontrolisati kod lekara. Kravrenje ili jače mučnine uvek su znak da nešto ne ide po planu, pa je neophodno potražiti mišljenje lekara. Trener nije lekar, zato se mora voditi računa koje i kakve savete daje, a profesionalnost treba da bude ispred ega. Uz sve ove savete, drage trudnice i buduće mame, uživajte u trudnoći, budite aktivne, fit i zdrave, jer tako utičete i na zdravlje svoje dece.

Olakšava porođaj

 - Višegodišnje iskustvo i rad sa trudnicama u AFC „Star“ i u pilates studiju „Star“ pokazalo je da su se trudnice koje su trenirale pilates kroz trudnoću vrlo lako porađale i brzo vraćale u formu i svakodnevnim životnim aktivnostima. Čak i one koje su se porodile carskim rezom već posle tri meseca počinjale su s laganim treninzima - kaže doktorka Tamara Ratković.

Ishrana

- Uz pilates, trudnicama preporučujem umerenu i uravnoteženu ishranu. Nikako ne dijete, ali ni uzimanje hrane za dvoje. Aposlutno po potrebi. A ukoliko su one ekstremne i teško savladive, može biti da je reč o nekom disbalansu, pa trudnica treba da se konsultuje s profesionalnim nutricionistom - savetuje naša sagovornica.
 

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara
string(0) ""
string(0) ""