Srećna trudnica

9. Deveta nedelja trudnoće

Čestitamo. Nalazite se u 3. mesecu trudnoće. U 9. nedelji trudnoće kod vaše bebe počinju da se formiraju fini mišići, iako se beba već trza i pomera, proćiće još 4-8 nedelja dok ne počnete da osećate njene pokrete. Kod vas se trudnoća zahuktava i verovatno ćete primetiti prve znake širenja materice.

Vaša beba u 9. nedelji sve više dobija svoj oblik

U 9. nedelji vaša beba je narasla je oko 3cm. Glava kod bebe se sada već potpuno ispravila i generalno je razvijenija, a uši nastavljaju da rastu - formirane su ušne školjke, a nazire se i sam vrh nosa. Bebini kapci se i dalje formiraju i prekrivaju veći deo očiju. Vaša beba počinje sve više fizički da liči na čoveka. Prsti na nogama postaju vidljivi, a svi osnovni bebini organi, poput srca, pluća, nervnog i arterijskog sistema nastavljaju sa razvojom. Kosti rebara i grudna kosti dobijaju oblik. U ovoj fazi se formiraju i pankreas, jetra i žučni kanali.

U 9. nedelji trudnoće fini mišići kod bebe počinju da se razvijaju, a njene ruke i noge počinju spontano da se mrdaju i trzaju. Vaša beba se i zvanično kreće iako će proći još mesec ili dva dok ne budete mogli da osetite njene pokrete.

 

Vaše telo u 9. nedelji trudnoće

Iako je još uvek veoma mala šansa da se uoči “trudnički stomak”, vaše telo u 9. nedelji trudnoće počinje da se širi, a naročito u predelu grudi i stomaka. Možete da očekujete da će vam garderoba postajati sve tesnija u narednom periodu, kao i određene nelagodnosti u predelu karlice koji su uzrokovani istezanjem ligamenata i materice koja se širi.

Grudi primetno rastu

Ukoliko do sada niste primetili da su vam grudi postale punije, u 3. mesecu trudnoće ćete definitivno primetiti da su vam potrebni udobniji brushalteri i da vaše grudi rastu. Bradavice takođe postaju punije i dobijaju tamniju boju, što su sve načini prirode da se pripremi za buduće dojenje - tamnije bradavice će beba lakše uočiti kada dođe vreme za prvi podoj.

Odeća vam je sve tesnija

Nisu samo vaše grudi te koje postaju punije, primetićete da vam garderova koju inače nosite više ne odgovara. Iako još uvek niste ni blizu nošenja garderobe za trudnice, verovatno ćete u narednom periodu morati da se odlučite za malo komotnije odevne komade, uključujući i pantalone i suknje sa elastičnim pojasom. Ukoliko morate, investirajte u komade garderobe koje ćete nositi u ovom periodu jer će vam oni biti potrebni i nakon porođaja dok se vaše telo ne vrati u normalu.

Nelagodnost u predelu karlice

Iako se kod većine trudnica početkom trećeg meseca još uvek ne vidi stomak, jedan od simptoma koji se javljaju u ovom periodu jeste osećaj punoće i zatezanja u predelu pupka i pubične kosti. Ovo se dešava jer materica lagano raste, a zajedno sa njom se istežu i ligamenti koji drže matericu i njihovo istezanje može da da bol u karličnom delu tokom većeg dela trudnoće.

Umor

Postaje vam sve teže da ujutru ustanete iz kreveta? Da li ste počeli da dremate u toku dana iako ranije niste imali taj običaj? Da li jedva čekate da zagrlite jastuk uveče i ne treba vam više od par trenutaka da zaspite? Da, vaše telo radi punom parom da oformi sve što je potrebno za bebu, a naročito placentu što iziskuje puno energije. Takođe, metabolizam vam se ubrzao, a nivo hormona u vašem telu je znatno uvećan, što rezultira nižim pritiskom i manjim nivoom šećera u krvi - a sve to je siguran put za umor. Ipak,dobra vest je da će se vaša energija povratiti, a mučnine nestati za samo par nedelja nakon što se placenta u potpunosti formira.

 

Testovi i skrininzi

Iako se većina testova i skrininga obavljaju od 3. meseca trudnoće, moguće je da će vas vaš ginekolog već na prvom pregledu obavestiti o opcijama koje su pred vama. Detaljni ultrazvuk sa parametrima koji su potrebni za Dabl test izvodi se oko 12. nedelje, a u slučaju da spadate u rizičnu grupu ili parametri Dabl i Tripl testa (oko 13. nedelje) pokažu da postoji mogućnost anomalija, vaš ginekolog vas može uputiti na konsultacije sa genetičarem sa kojim ćete razgovarati o amniocentezi. Ovo je uobičajena praksa ukoliko trudnoću vodite u državnim ustanovama, a ukoliko želite da obavite skrininge koji vam mnogo ranije mogu ukazati na određene anomalije ploda i koji su manje invazivni, vaš lekar vas može uputiti i na ekspertske prenatalne testove koji se mogu obaviti već od 10. nedelje. Ipak, amniocenteza, iako invazivna, smatra se najpouzdanijim testom koji može da ukaže na različite anomalije ploda. Pre nego što donesete odluku, važno je da se konsultujete sa vašim ginekologom i ukoliko spadate u rizičnu grupu ili dobijete nepovoljne rezultate Dabl i Tripl testa, obavezno popričajte i sa genetičarem koji će vas najbolje uputiti u sve opcije.

 

Šta tate mogu da učine?

Drage tate, pred vama i budućom majkom vašega deteta predstoje mnoge odluke: počevši  od toga:

  • Kog lekara ćete izabrati da vodi trudnoću?
  • Da li ćete i kada saopštiti prijateljima i porodici veliku vest?
  • Da li želite da uradite skrininge? Ukoliko je vaša zajednička odluka da želite -  da li ćete se odlučiti za invazivne ili neinvazivne testove?
  • Koje promene ćete napraviti u svom zajedničkom životu sada kada znate da je beba na putu?

Ovo su sve važne stvari i iako se često čini da je trudnoća nešto što zahteva samo ulaganje vaše partnerke, postoji toliko stvari oko kojih je potrebno voditi računa i koje bi trebalo uzeti u obzir tako da nema potrebe da čekate da beba stigne kako biste se osećali kao aktivan roditelj.

Nemojte pak ni da vas bura informacija koje je potrebno da saznate ponese - počnite polako sa istraživanjem i dogovarajte sa svojom partnerkom oko svega. Pred vama je još 7 meseci da pripremite sve što je potrebno za dolazak prinove u vaš dom.

 

Mitovi u vezi trudnoće - da li trudnice jedu za dvoje?

Sigurno ste bar jednom čuli kako bi žene u drugom stanju trebalo da počnu da jedu za dvoje. Iako je trudnicama potrebno nešto više kalorija, ne postoji nijedna prava zdravstvena preporuka da bi unos kalorija trebalo da se duplira. Da, važno je da hrana bude zdravija - puna vitamina i hranljivih materija i da, vašem telu će biti neophodno nešto više energije, ali u kalorijama, to povećanje bi iznosilo oko 350-450 dodatnih kalorija u odnosu na uobičajen unos. U praksi, to su dve zdrave užine, npr. na bazi voća, a prejedanje tokom trudnoće može da bude podjednako loše kako za mamu, tako i za bebu.

Izvori:

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara