Srećna trudnica

11. nedelja trudnoće

Nalazite se u 11. nedelji trudnoće. Vaše telo radi danonoćno da potpomogne razvoj bebe, ali i placente koja se još nije u potpunosti formirala. Progesteron se luči pojačano kako bi potpomogao ovaj razvoj, ali vam istovremeno zadaje i stomačne probleme poput nadimanja i usporenog varenja.

U 11. nedelji trudnoće mozak i glava bebe i dalje čine skoro polovinu dužine njenog tela. Bebine uši dolaze na svoje mesto, kao i prsti na rukama i nogama koji se konačno odvajaju. Beba je sve aktivnija.

 

Vaša beba u 11. nedelji trudnoće je vrlo aktivna

Beba bi u odnosu na prethodnu nedelju trudnoće trebalo da naraste 1cm. To znači da je beba sada dužine oko 3,5 - 4 cm. Njena koža je providna i dobro prokrvljena solidnom mrežom krvnih sudova putem kojih joj se obezbeđuju važni nutrijenti za rast i razvoj. Bebine oči i dalje su zatvorene i ona deluje kao da spava. Međutim, vaša beba je i više nego aktivna. Njene kosti jačaju/dobijaju na čvrstini i formira se dijafragma. Kao deo impulsivne reakcije, beba veći deo vremena u trzajima pomera ruke i noge, a samo je pitanje vremena kada će početi da otvara i stiska šake. Zahvaljujući razvoju dijafragme beba će uskoro početi i da štuca. Ovu senzaciju mnoge trudnice mogu da prepoznaju u trećem trimestru.

 

Vaše telo u 11. nedelji trudnoće - vaša materica i apetit rastu

Bez obzira koliko drugi uspeju da procene da li je vaš stomak narastao ili ne, verovatno ćete primetiti da pantalone koje ste ranije nosili sada sve teže uspevate da zakopčate.

Ovih dana je moguće da osećate pojačan apetit. Ovo je dobar znak jer između ostalog označava i prolazak jutarnjih mučnina za većinu trudnica. Sa druge strane, pojačan apetit je i način da vam vaše telo pokaže da je vašoj bebi potrebno više energije i nutrijenta za dalji razvoj. Međutim, može se desiti da u ovom periodu počnete da osećate druge simptome, kao što su nadimanje i podrigivanje, kao i nedostatak energije i pojačanu potrebu za odmorom i snom.

Problemi sa nadimanjem i podrigivanjem

Za ove tegobe zaslužan je progesteron koji se u ovom periodu pojačano luči. Progesteron sa jedne strane pomaže opuštanju mišićnog tkiva i održanju zdrave trudnoće, ali istovremeno uzrokuje otežano varenje i digestivne probleme. Rezultat toga su česta nadimanja, podrigivanje i gasovi. Ovi simptomi pojačavaju se obično neposredno nakon jela, a ne olakšava ni činjenica da materica postaje sve veća i da sa njenim rastom raste i pritisak na vaša probavni trakt.

Da li problemi sa varenjem utiču na bebu?

Verujemo da vam ovi simptomi nikako nisu prijatni, ali možda će vam biti lakše ukoliko znate da isti taj progesteron usporava varenje jer se na taj način omogućava bolje apsorbovanje važnih sastojaka u krvotok i samim tim - bolja snadbevenost ploda važnim nutrijentima.

Neke mame mogu da budu zabrinute misleći da stomačne tegobe koje osećaju mogu na neki način da utiču na bebu, ali istina je da je bebi u vašem stomaku sasvim udobno i prijatno bez obzira na sve, a zvukovi koji se intenziviraju u vašem probavnom traktu na bebu deluju umirujuće - ovo je jedan od razloga zašto će bebi nakon što se rodi prijati takozvana bela buka.

Konstantan umor

Da li vam se čini da ovih dana nikako da uspete da se propisno naspavate i da su vam krevet i udobna fotelja sve draži? Osećaj umora u trudnoći je sasvim normalna pojava. Na kraju krajeva, vaše telo radi punom parom iako vam spolja ne deluje tako.

U nedeljama koje slede vaše telo ne pomaže samo razvoj bebe, već i placente što čini da se osećate kao da radite dupli posao. Umor i premor postaju sveprisutni, čak i ako se izležavate ceo dan.

Dobra vest je da će se vaš nivo energije povećati jednom kada posteljica počne da radi svoj posao što se otprilike dešava na početku drugog tromesečja. Do tada pokušajte da se prilagodite novom tempu koje vaše telo zahteva, odmarajte što više, jedite češče i zdravije, ali nemojte sasvim da se predate umoru jer blaga fizička aktivnost može da napravi veliku promenu kada je u pitanju nivo energije.

 

Šta tate mogu da učine?

Drage buduće tate, u narednih nekoliko nedelja čeka vas novi ultrazvučni pregled koji je specifičan iz razloga što se osim temeljnog pregleda ploda, uzimaju i mere potrebne za Dabl test. Da li ste već odlučili ko će biti ginekolog kome ćete poveriti vođenje trudnoće i gde ćete i na koji način obaviti prenatalne testove koji slede? Ukoliko niste, dogovorite se sa svojom partnerkom u vezi ovih bitnih pitanja. Takođe, možda ste primetili da je vaša partnerka razdražljivija i umornija ovih dana više nego inače. Postoji mnogo načina da joj pomognete. Pre svega, pomozite joj u planiranju i obezbeđivanju zdrave i propisne ishrane, omogućite joj koliko je to u vašem slučaju moguće dovoljno vremena za odmor, ali je i motivišite za određene aktivnosti kao što su lagane šetnje koje mogu puno da doprinesu poboljšanju trenutnih simptoma.

 

Mitovi u vezi trudnoće - da li bi trudnice trebalo da jedu za dvoje?

Ovo je jedan od najčešćih mitova u vezi trudnoće sa kojima se većina trudnica susreće već od prvog dana. Iako je velika verovatnoća da će vam vaši bližnji sugerisati da jedete više od samog početka trudnoće važno je da znate da je u pitanju zabluda.

Da, dobro ste shvatili, vašoj bebi u ovom periodu je neophodno mnogo više nutritijenata koji će potpomognuti ubrzan rast i razvoj ploda, ali to ne znači da bi trebalo da jedete za dvoje. Zapravo, u prvom trimestru, kada je u pitanju broj kalorija, prosečno uhranjene trudnice ne bi trebalo da menjaju ništa. U drugom trimestru biće vam potrebno dodatnih 350 kalorija na dnevnom nivou, dok se za treći trimestar preporučuje unos dodatnih 450 kalorija u odnosu na redovnu ishranu trudnice.

Ono što bi trebalo da povećate jeste kvalitet namirnica koje konzumirate. To znači da bi vaša ishrana trebalo da se sastoji od obroka koji su bogati korisnim i zdravim nutrijentima. Dakle, ono što je najbolje jeste da postepeno povećavate obim obroka, a da se maksimalno potrudite da ti obroci budu kvalitativni.

Izvori:

Šta da očekujete dok čekate bebu - Sendi A. Hetavej, Arlin Ajzenberg i Hajdi A. Murkof; Kreativni centar 2020

Priručnik za zdravu trudnoću - Vilijam i Marta Sirs; Publik Praktikum 2020

Radost trudnoće - Tori Krop; izdavač Laguna 2010.

https://www.healthline.com/health/pregnancy/pregnancy-facts

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327231

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara