Srećna trudnica

Dijastaza - Vežbama protiv razdvojenih mišića na stomaku

Iza nemogućnosti da se skine stomak i vežbama postigne lep izgled trbušnih mišića često stoji dijastaza. U pitanju je razmicanje uzdužnog trbušnog mišića duž središnje linije, koje se javlja kod svake treće trudnice, najčešće tokomo trećeg trimestra ili neposredno posle porođaja. O tome na koji način rešiti problem dijastaze razgovarali smo sa Snežanom Milanović, diplomiranim fizioterapeutom iz Centra za korektivnu gimnastiku.

- Dijastaza nastaje kada prednji trbušni zid više ne može da se rastegne pod pritiskom uvećane materice i ploda, pa dolazi do razmicanja na njegovom najmekšem delu. Zato ne čudi što je ova pojava češća kod žena koje su već rađale ili nose blizance - pojašnjava sagovornica Baby planete. - Uzrok dijastaze može da bude i slabost trbušne muskulature zbog fizičke neaktivnosti.

Iako se u određenom procentu javljaju simptomi, poput bola duž središnje linije, većina trudnica i ne zna da ima dijastazu, za to čuje od svog lekara. Dešava se da žene i nekoliko godina posle porođaja te bezuspešnih pokušaja da vrate raniji izgled stomaka otkriju da u stvari imaju problem sa razmicanjem uzdužnog trbušnog mišića.

Ako je u pitanju fiziološka dijastaza, žena može da vežba, jer će na taj način ubrzati zarastanje mišića. Ali često se vežbama pogorša stanje, jer su izvođene nestručno, ili je dijastaza veoma velika - sa razmakom većem od dva i po centimetra. U tom slučaju i nije reč o fiziološkoj dijastazi, već stanju koje mora da se tretira pažljivo. Tada se sprovodi poseban program vežbi sve dok se otvor ne spoji. Najbolje je da se to radi pod stručnim nadzorom fizioterapeuta, koji će da kontroliše opterećenje - dodaje Snežana Milanović.

- U fazi oporavka treba izbegavati svaki veći fizički napor koji angažuje uzdužne trbušne mišiće. To je naročito važno pri podizanju i spuštanju bebe (iz kreveca, stola za povijanje, kadice). To uvek treba da radite sa  savijenim kolenima, da biste težinu koju podižete prebacili na mišiće nogu. Preveliki napor i nepravilno podizanje mogli bi da dovedu do trajnog oštećenja, odnosno do pojave kile - upozorava sagovornica Baby planete. - Ukoliko već imate kilu, neophodno je da vežbate kako biste što više ojačali trbušnu muskulaturu, ali i da nosite odgovarajući pojas pri podizanju tereta.

Mame koje imaju kilu treba pažljivo da planiraju naredne trudnoće, da se konsultuju sa hirurgom, koji će da proceni rizik od pogoršanja, kao i tok daljeg lečenja, odnosno treba li kilu operisati.

Ako je razmicanje uzdužnog stomačnog mišića veće, kao pomoćno sredstvo preporučuje se pojas, naročito u periodu kada je žena  izložena pojačanom naporu - to se pre svega odnosi na vreme posle porođaja. Kada je razmak manji, nošenje pojasa je kontraindikovano, jer se time umanjuje aktivnost trbušnih mišića, što usporava zarastanje. Dok traje oporavak, preporučuje se ustajanje iz kreveta preko boka, pomoću ruku, kako bi se manje opteretili pravi a više uključili kosi trbušni mišići čija snaga ubrzava spajanje mišića po sredini.

 

 

 

Imam li dijastazu?

 

Uz pomoć ove vežbe možete jednostavno da utvrdite imate li dijastazu. Potrebno je da legnete na krevet, na leđa, sa savijenim kolenima, blago podignutom glavom i rukama sa strane. Zatim opipajte stomak u predelu pupka. Ako napipate mekan i malo natečen deo gde možete da stavite dva prsta  (otprilike širine dva i po centimetra) imate fiziološku dijastazu.  Proverite i iznad pupka - gde se češće javlja, i ispod pupka, jer razmicanje može da bude na sva tri nivoa.

Ostavi komentar